W numerach

Udostępnij

Przedstawiamy wybrane eseje i artykuły drukowane na łamach "Dialogu".

Krystyna Berkan
Dialog Grudzień 2020 | 12 (769)

W pierwszej wojnie światowej walczyło około trzech i pół miliona Polaków. W armii niemieckiej osiemset tysięcy, w austro-węgierskiej prawie półtora miliona, w carskiej milion dwieście tysięcy. Ponad pół miliona nie wróciło z frontu. Co to ma wspólnego z teatrem? Pozornie nic. A może jednak? Bezprecedensowym w kulturze polskiej dowodem na możliwość teatralnego przetworzenia doświadczenia Wielkiej Wojny jest Śmierć na gruszy Witolda Wandurskiego.

Małgorzata Szpakowska
Dialog Grudzień 2020 | 12 (769)

Mord masowy – oczywiście. Zbrodnia wojenna – na pewno. I zapewne też ludobójstwo, mimo sporów prawników. Wina w każdym razie nie budzi wątpliwości. A jednocześnie nad grobami rozkopanymi wiosną 1943 roku od początku zawisła klątwa. Niemcy liczyli, że ujawniając radziecką zbrodnię osłabią sojusz Zachodu ze Stalinem, a w rezultacie tylko ostatecznej marginalizacji uległ rząd londyński, który wbrew woli aliantów upominał się – bo inaczej nie mógł – o pomordowanych oficerów.

Rozmowa Iriny Lappo, Henryka Mazurkiewicza i Andrieja Moskwina
Dialog Grudzień 2020 | 12 (769)

MAZURKIEWICZ: Tak się składa, że spotykamy się w szczególnym i dość symbolicznym dniu: wczoraj, 5 listopada, skończył się legalny termin urzędowania prezydenta Łukaszenki wynikający z jego poprzedniego mandatu. Wczoraj też wypadał dzień Guya Fawkesa, tego orędownika zemsty za mord na niewinnych, który stał się jedną z postaci popkultury, bohatera filmu V jak vendetta, wciągniętego zresztą na listę filmów zakazanych w Białorusi i przez to jeszcze chętniej tam oglądanych. Zwłaszcza teraz, gdy wszystkim rządzą tak wielkie emocje.

Justyna Drath
Dialog Listopad 2020 | 11 (768)

– Uważaj na Wietrzydła, Szaruchy i zbójców Borki. 
– A jak poznam, że to są Wietrzydła, Szaruchy i zbójcy Borki? – zapytała Ronja.
– Zauważysz – odparł Mattis.
– Aha – powiedziała Ronja.

Małgorzata Leyko
Dialog Listopad 2020 | 11 (768)

Rejsy żydowskich uchodźców w dwudziestym wieku ze względu na cel podróży należy postrzegać w dwóch perspektywach: imigracji do Palestyny lub ucieczki dokądkolwiek bądź. Po dojściu do władzy Adolfa Hitlera, po przyjęciu ustaw norymberskich i wybuchu drugiej wojny światowej rejsy do Palestyny stały się zjawiskiem masowym. Znalazło to wyraz w literaturze i w teatrze.

Justyna Kowalska-Leder
Dialog Listopad 2020 | 11 (768)

Pierwsze skojarzenie z nazwiskiem Zofii Posmysz to oczywiście słynna Pasażerka, pierwsza polska narracja o obozie Auschwitz-Birkenau ukazująca go z perspektywy oprawcy, a konkretnie – oprawczyni. Obok zagadnienia winy bardzo mocno wybrzmiała w niej kwestia długotrwałych konsekwencji doświadczeń obozowych – co ważne – nie byłego więźnia, lecz właśnie esesmanki.

Joanna Krakowska
Dialog Listopad 2020 | 11 (768)

Sygnatura archiwalna: RG 8. Nazwa kolekcji: Esther-Rachel Kaminska Theater Museum. W posiadaniu YIVO Institute for Jewish Research w Nowym Jorku przy Szesnastej Zachodniej Ulicy pod numerem 16. 

Udostępnij